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    Lehrstuhl für Psychologie IV - Pädagogische Psychologie

    Publikationen von Eva Michel

    2025

    Michel, E., Martin, G., & Pope, M. (2025). Predictions of pre-academic mathematical and literacy skills by kindergarten executive functions. Cognitive Development, 73, Article 101532. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2024.101532

    2024

    Michel, E., Lang, J., & Boesche, F. (2024). Associations between inhibition and precursors of literacy and mathematics in kindergarten children. Applied Cognitive Psychology38(1), e4165. https://doi.org/10.1002/acp.4165

    2023

    Michel, E. & Bimmüller, A. (2023). The factorial structure of executive functions in kindergarten children: An explorative study. Child Neuropsychology, 29 (6), 862-885. https://doi.org/10.1080/09297049.2022.2138303.

    2022

    Michel, E. & Molitor, S. (2022).  Fine motor skill automatization and working memory in children with and without potential fine motor impairments: An explorative study. Human Movement Science, 84, 102968. https://doi.org/10.1016/j.humov.2022.102968

    Michel, E. & Bimmüller, A. (2022). Eine explorative Studie zur Arbeitsgedächtnisbeteiligung bei der Bearbeitung feinmotorischer Aufgaben im Vorschulalter. Frühe Bildung, 11201-209. https://doi.org/10.1026/2191-9186/a000587.

    Michel, E. & Gado, G. (2022). Faktorielle Struktur motorischer Kompetenzen bei Grundschulkindern der ersten Klasse: Ergebnisse der Movement ABC-2. Kindheit und Entwicklung, 31, 174-184. https://doi.org/10.1026/0942-5403/a000385.

     

    2021

    Michel, E., Söll, L. & Molitor, S. (2021). Die Rolle elternbeurteilter exekutiver Funktionen zur Schulleistungsprognose. Lernen und Lernstörungen, 11, 43-54. https://doi.org/10.1024/2235-0977/a000334

     

    2020

    Michel, E. & Kargruber, I. (2020). Wirksamkeit eines handkoordinativen Trainings im Vorschulalter. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 69, 614-624. https://doi.org/10.13109/prkk.2020.69.7.614

     

    Michel, E., Molitor, S. & Schneider, W. (2020). Executive functions and fine motor skills in kindergarten as predictors of arithmetic skills in elementary school. Developmental Neuropsychology, 45(6), 367-379. https://doi.org/10.1080/87565641.2020.1821033

     

    Molitor, S., Michel, E. & Schneider, W. (2020). Differenzielle Entwicklungspfade motorisch auffälliger Kinder: Längsschnittliche Befunde zu Motorik, exekutiven Funktionen und Schulleistungen. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 67(1), 13-31. https://doi.org/10.2378/peu2020.art03d

     

    2019

    Michel, E. & Leidel, S. (2019). Zusammenhänge zwischen Händigkeitsentwicklung und Handgeschicklichkeit im Vorschulalter. Motorik, 42, 202-203.

     

    Michel, E., Molitor, S. & Schneider, W. (2019). Motor coordination and executive functions as early predictors of reading and spelling acquisition. Developmental Neuropsychology44 (3), 282-295. https://doi.org/10.1080/87565641.2019.1584802

     

    Michel, E., Molitor, S., Fahmer, N. & Schneider, W. (2019). Prognose motorischer Auffälligkeiten von Kita-Kindern für das Grundschulalter durch Einschätzungen von Eltern und pädagogischen Fachkräften. Frühe Bildung, 8, 1-8. https://doi.org/10.1026/2191-9186/a000421

     

    2018

    Michel, E., Molitor, S. & Schneider, W. (2018). Aufmerksamkeitsprozesse bei Kindern mit motorischen Auffälligkeiten: Zur Rolle der Leistungsvariabilität. Motorik, 41, 77-86. 

     

    Michel, E. & Molitor, S. (2018). Erfassung des motorischen Entwicklungsstands im Vorschul- und Schulalter. In W. Schneider & M. Hasselhorn (Hrsg.) (2018), Schuleingangsdiagnostik - Schulbereitschaftsdiagnostik. Tests und Trends, N.F. 16, S. 87-111. Göttingen: Hogrefe.

     

    Michel, E., Molitor, S. & Schneider, W. (2018). Differential changes in the development of motor coordination and executive functions in children with motor coordination impairments. Child Neuropsychology, 24(1) 20-46. DOI:10.1080/09297049.2016.1223282.

     

    2015

    Molitor, S., Michel, E. & Schneider, W. (2015): Exekutive Funktionen bei Kindern mit motorischen Auffälligkeiten. Kindheit und Entwicklung, 24, 181-188https://doi.org/10.1026/0942-5403/a000174

     

    2014

    Roebers, C. M., Röthlisberger, M., Neuenschwander, R., Cimeli, P., Michel, E. & Jäger, K. (2014). The relation between cognitive and motor performance and their relevance for children’s transition to school: a latent variable approach. Human Movement Science33, 284-297. https://doi.org/10.1016/j.humov.2013.08.011

     

    2013

    Michel, E., Cimeli, P., Neuenschwander, R., Röthlisberger, M. & Roebers, C. M. (2013). Entwicklung von Handkoordination, exekutiven Funktionen und Schulleistungen bei Kindern mit Auffälligkeiten in der Handgeschicklichkeit. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie45, 191-206. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000097

     

    2012

    Röthlisberger, M., Neuenschwander, R., Cimeli, P., Michel, E. & Roebers, C.M. (2012). Improving executive functions in 5- and 6-year-olds: Evaluation of a small group intervention in prekindergarten and kindergarten Children. Infant and Child Development, 21, 411-429. https://psycnet.apa.org/doi/10.1002/icd.752

     

    Michel, E. (2012). Motor coordination and executive functions. Developmental Medicine & Child Neurology, 54, 971. https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.2012.04416.x

     

    2011

    Michel, E., Röthlisberger, M., Neuenschwander, R. & Roebers, C. M. (2011). Development of cognitive skills in children with motor coordination impairments at 12 month follow-up. Child Neuropsychology, 17, 151–172. https://doi.org/10.1080/09297049.2010.525501

     

    Michel, E., Kauer, M. & Roebers, C. M. (2011). Motorische Koordinationsdefizite im Kindesalter: Welche Bedeutung haben kognitive Basisfunktionen? Kindheit und Entwicklung, 20(1), 49-59. https://doi.org/10.1026/0942-5403/a000024

     

    Neuenschwander, R., Röthlisberger, M., Michel, E., & Roebers, C. M. (2011). Unterschiede in ausgewählten Bereichen der Schulfähigkeit: ein Vergleich von Kindergarten und einem neuen Schuleingangsmodell in der Schweiz [Differences in Various Domains of School Readiness as a Function of Preschool Context: A Comparison of Kindergarten and a New Frame of Flexible School Enrolment in Switzerland]. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 1, 30-40.

     

    Roebers, C. M.. Röthlisberger, M., Cimeli, P., Michel, E. & Neuenschwander, R. (2011). School enrollment and executive functioning: A longitudinal perspective on developmental changes, the influence of learning context, and the prediction of pre-academic skills. European Journal of Developmental Psychology, 8, 526-540. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/17405629.2011.571841

     

    2010

    Michel, E. (2010). The role of individual differences in information processing skills for children’s learning through film. Journal of Media Psychology22(3), 105-113. https://doi.org/10.1027/1864-1105/a000015

     

    Röthlisberger, M., Neuenschwander, R., Michel, E. & Roebers, C. M. (2010). Exekutive Funktionen: Zugrundeliegende kognitive Prozesse und deren Korrelate bei Kindern im späten Vorschulalter. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 42, 99-110. https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000010

     

    2009

    Röthlisberger, M. & Michel, E. (2009). Entwicklung und Evaluation eines Programms zur koordinativen Förderung von Kindern in Einschulungsklassen. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 58, 215-230.  https://doi.org/10.13109/prkk.2009.58.3.215

     

    2008

    Michel, E. & Roebers, C. M. (2008). Children’s knowledge acquisition through educational films: Influence of programme characteristics. Applied Cognitive Psychology, 22, 1228-1244. https://psycnet.apa.org/doi/10.1002/acp.1431

     

    Michel. E. & Roebers, C. M. (2008). Children in regular and in special-needs classes: Cross-sectional and longitudinal comparisons. Swiss Journal of Psychology, 67, 249-259. http://dx.doi.org/10.1024/1421-0185.67.4.249

     

    2007

    Michel, E. & Roebers, C. M. (2007). Lehrfilme im Grundschulunterricht: Vergleich von drei Unterrichtsmethoden. Psychologie in Erziehung und Unterricht54, 191–207.

     

    Michel, E., Roebers, C. M. & Schneider, W. (2007). Educational films in the classroom: Increasing the benefit. Learning and Instruction17, 172-183https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.learninstruc.2007.01.005

     

    Roebers, C. M., Howie, P., & Beuscher, E. (2007). Can private reports enhance children's event recall, lower their suggestibility and foster their metacognitive monitoring compared to face-to-face interviews? Computers in Human Behavior, 23, 749-769. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.chb.2004.11.007

     

    2006

    Michel, E. (2006). Möglichkeiten und Grenzen des Wissenserwerbs durch pädagogisch intendierte Sendungen bei Kindern im Vor- und Grundschulalter. Hamburg: Dr. Kovac.

     

    2005

    Beuscher, E., Roebers, C. M. & Schneider, W. (2005). Was erinnern Kinder von Lernfilmen? Psychologie in Erziehung und Unterricht52(1), 51-65.

     

    Beuscher, E. & Roebers, C. M. (2005). Does a warning help children to more accurately remember an event, to resist misleading questions, and to identify unanswerable questions? Experimental Psychology52(3), 1-10. https://doi.org/10.1027/1618-3169.52.3.232

     

    2004

    Roebers, C. M. & Beuscher, E. (2004). Effekte eines Bildkärtchentrainings für Grundschulkinder zur Verbesserung ihrer Ereignisberichte. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie53, 707-721. https://doi.org/10.25656/01:960